Kako izbjeći neke početničke greške u nezavisnom poslovanju?

23.06.2021

Ako započinjete s nezavisnim poslovanjem ili si jednostavno želite olakšati poslovnu svakodnevicu, obratite pozornost na daljnji tekst i izbjegnite nekoliko zamki koje bi vas mogle koštati gubitka vremena i novca.

Ne dopustite da posao apsolutno ovlada vašim vremenom.

Novopečeni nezavisni profesionalac često prihvati posao bez da se prethodno detaljno uputi u zahtjevnost i opseg projekta. "Kada se to dogodi, pripremite se na (naizgled) beskrajan ciklus revizija i zahtjeva (...) jer je klijent pretpostavio da je to dio vaših obaveza. I prije nego što se snađete, radit ćete više sati nego što ste očekivali, za isti iznos novaca."

Kako izbjeći ovu situaciju?

Kada klijent kaže "riješit ćemo taj problem u hodu", to je znak za vas! Preuzmite stvar u svoje ruke i utvrdite što je više moguće detalja o tome što hoće, a što neće biti dio projekta, koliko izmjena klijent može tražiti i u kojem vremenskom rasponu.

“Nezavisnom profesionalcu može biti pomalo zastrašujuće postavljati pravila klijentu; možete se osjećati kao da ste zahtjevni ili nametljivi, ali realno gledajući, vi se nosite sa klijentovim očekivanjima te mu dajete na znanje da ste dovoljno profesionalni da precizno objasnite što će točno dobiti i da ćete dogovoreno moći isporučiti na vrijeme.”

Zaštitite se od "kazne uspješnog poslovanja"

Kvalitetan rad donosi mnoštvo poslovnih ponuda i u trenutku kada se sve te prilike tek pojave željeti ćete ih objeručke prihvatiti, no ubrzo ćete se suočiti sa stvarnošću i činjenicom da ste nevjerojatno preopterećeni. Pokušaj žongliranja sa svim tim obvezama može vas dovesti ili do burnouta ili sniziti kvalitetu rada, što će samo naštetiti vašem ugledu.

Kako izbjeći ovu situaciju?

Svaki put kada završite neki projekt evidentirajte koliko je točno vremena bilo potrebno da obavite posao (za razliku prvotne pretpostavke). Ovo će pomoći da se izvještite u predviđanju stvarnog opsega posla u budućim projektima, pa se nećete preopterećivati.

Zaštitite se od nepouzdanih klijenata koji ne plaćaju

Nakon što dogovorite posao, ustanovite raspored plaćanja, pravedan prema jednoj i drugoj strani. Neki se nezavisni profesionalci odlučuju za 50/50 model naplate - 50% unaprijed, 50% po završetku projekta. Ovaj model ne mora nužno dobro funkcionirati u svakom slučaju. Kod velikih opsežnih projekata savjetujemo tzv. naplatu prema progresu, odnosno nakon svih bitnijih prekretnica tijekom izvedbe projekta. Najvažnije je osigurati da ne radite besplatno, bez obzira kako to učinili. Možda će vam biti nelagodno postavljati uvjete plaćanja, ali upravo to uspješni nezavisni profesionalci rade i većina klijenata će to poštovati.

Zasigurno imate vlastita iskustva koja želite podijeliti s drugima.

Odvojite trenutak vremena, komentirajte, a možda i sami pronađete vrijedan savjet koji vam može olakšati poslovanje i poboljšati vašu profesionalnu budućnost.